Strzelanie do kościoła w Kalifornii i jak zrozumieć potencjalne przestępstwa z nienawiści ze względu na narodowość

Strzelanie do kościoła w Kalifornii i jak zrozumieć potencjalne przestępstwa z nienawiści ze względu na narodowość

22 maja, 2022 0 przez admin

Pomimo wzrostu nienawiści i przemocy wobec Amerykanów pochodzenia azjatyckiego i wyspiarzy Pacyfiku, ataki w społeczności AAPI są rzadkie – co tym bardziej wstrząsa, że niedzielne masowe strzelaniny w południowej Kalifornii w tajwańskim kościele zostały rzekomo przeprowadzone przez tajwańskiego amerykańskiego bandytę.

Eksperci twierdzą, że wyjaśnienie historii i sentymentu, które mogły doprowadzić podejrzanego Davida Chou (lat 68) do aktów przemocy w Irvine Taiwanese Presbyterian Church – w wyniku której zginęła jedna osoba, a pięciu zostało rannych – jest skomplikowanym zadaniem.

Stosunki między Chinami kontynentalnymi a Tajwanem obejmują represje polityczne, przemoc i różnego stopnia międzynarodowe uznanie statusu i suwerenności Tajwanu. W Stanach Zjednoczonych nawet zdolność do samoidentyfikacji jako tajwańskiego dziedzictwa w amerykańskim spisie ludności była bitwą.

Chou urodził się i mieszkał na Tajwanie — który jest samorządny, ale Chiny twierdzą, że jest jego częścią — zanim przybył do Ameryki. Pogorszyły go napięcia między Tajwanem a Chinami kontynentalnymi, co policja wskazuje jako motyw. Podzielał poglądy prozjednoczeniowe i atakował kościół sprzymierzony z niepodległością niepodległości Tajwanu .


„Myślę, że wynikło to ze zderzenia wielu napięć dotyczących tożsamości Tajwanu i tożsamości chińskiej oraz napięć między Tajwanem a Chinami, ale przybrało to szczególną formę z powodu przemocy z użyciem broni, która ma miejsce w naszym kraju”, liderka organizacji non-profit Leona Chen powiedział.

W przypadku Kalifornii: „Myślę, że to wynikło ze zderzenia wielu napięć dotyczących tajwańskiej tożsamości i chińskiej tożsamości oraz napięć między Tajwanem a Chinami, ale przybrało to szczególną formę z powodu przemocy z użyciem broni, która ma miejsce w naszym kraju”. powiedziała Leona Chen, redaktor naczelna TaiwaneseAmerican.org , strony internetowej i organizacji non-profit służącej tajwańskiej społeczności amerykańskiej.

„Nalegałbym, aby nie było to wykorzystywane do pogłębiania antychińskich nastrojów, podżegającej retoryki lub dalszego robienia kozłów ofiarnych z Amerykanów pochodzenia azjatyckiego” – powiedziała. „Nie chcemy też, aby to odebrało inne przypadki przemocy z użyciem broni w ostatnim czasie ”.

Policja powiedziała, że badają strzelaninę jako przestępstwo z nienawiści.

„Tożsamość Tajwanu jest niezwykle upolityczniona – zarówno z Chińskiej Republiki Ludowej, która twierdzi, że Tajwan jest prowincją renegatów, jak i w kraju, [z] Chińskiej Partii Nacjonalistycznej lub KMT ” – powiedział Chen. „Są opozycyjną partią polityczną, która przybyła na Tajwan po II wojnie światowej i uchwaliła gwałtowny okres stanu wojennego, aby stłumić ruchy niepodległościowe i demokratyzacyjne na Tajwanie od połowy do końca XX wieku”.

Dziś są Chińczycy z kontynentu, którzy twierdzą, że Tajwan jest lub powinien być częścią Chin, a także istnieją podziały między pierwotnymi mieszkańcami Tajwanu a mieszkańcami kontynentu, którzy uciekli tam podczas wojny domowej w Chinach i stali się częścią populacji wyspy.

Napięcia między Tajwanem a Chinami są w tej chwili zauważalnie wysokie: w kwietniu, kiedy Xi Jinping obiecał „zjednoczyć” Chiny i Tajwan siłą, jeśli to konieczne, ministerstwo obrony Tajwanu po raz pierwszy wydało podręcznik obrony cywilnej, aby przygotować obywateli za potencjalny konflikt militarny z Chinami.


„Jedną z rzeczy, które wiemy o przestępstwach z nienawiści na tle narodowościowym, jest to, że kiedy gdzie indziej robi się gorąco, robi się gorąco tutaj” – powiedział profesor Brian Levin.

Podczas gdy dane FBI o przestępstwach z nienawiści pokazują, że incydenty z nienawiści w Azji w Azji stanowią nieskończenie mały odsetek takich incydentów, „jedną z rzeczy, które wiemy o przestępstwach z nienawiści opartych na narodowości, jest to, że gdzie indziej robi się gorąco, robi się gorąco tutaj” w USA , powiedział Brian Levin, profesor wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych i dyrektor Centrum Badań nad Nienawiścią i Ekstremizmem na California State University w San Bernardino. „Widzimy te [przypadki], ale niewiele” – mówi.

Po strzelaninie w Irvine Taiwanese Presbyterian Church, Chou został aresztowany i oskarżony o jedno morderstwo i pięć zarzutów o usiłowanie zabójstwa. Władze hrabstwa Orange twierdzą, że chińskojęzyczne notatki znalezione w jego samochodzie wyrażały quasi-obsesyjną złość na stosunki Tajwan-Chiny i nienawiść do Tajwańczyków. Chou pojechał z Las Vegas do kościoła w Kalifornii i otworzył ogień, zanim został pokonany przez chodzących do kościoła.

Chen powiedział, że „w Stanach Zjednoczonych większość proniepodległościowych i chińskich grup nacjonalistycznych nie miesza się, więc polityka strzelca uczyniłaby go częścią bardzo odrębnej społeczności niż polityka kongregacji kościelnej. Ten podział jest [na tyle duży, że] nie może pogodzić dwóch grup ludzi tylko dlatego, że oboje pochodzą z Tajwanu, ponieważ sposób, w jaki myślą o tym kraju, tożsamości, kulturze i dziedzictwie, jest tak inny…

„Myślę, że animus trwa, ale zwykle nie objawia się w tak brutalny sposób” – powiedziała.

Eksperci zauważają, że istnieją różnice pokoleniowe, jeśli chodzi o stosunek ludzi do statusu i przyszłości Tajwanu: starsi Chińczycy i Tajwańczycy mogą mieć inne doświadczenia i postawy wobec konfliktu niż osoby młodsze, które nie są tak blisko wojny czy stanu wojennego.

Mówiąc ogólnie, powiedział Zhengyu Huang, przewodniczący Komitetu 100 , organizacji non-profit zrzeszającej prominentnych Amerykanów pochodzenia chińskiego, ludzie pochodzenia azjatyckiego w USA „połączyli się, ponieważ rozumiemy, że siła tkwi w jedności i wspólnym działaniu. Azjatycko-amerykańska tożsamość jest kształtowana przez dziesięciolecia wyzwań, przeszkód i postępów, w tym morderstwo Vincenta Chin i niedawną nienawiść i przemoc wobec Azji”.

To powiedziawszy, powiedział NBC News za pośrednictwem poczty elektronicznej: „Czasami historyczne epizody różnych krajów azjatyckich przenoszą się do Ameryki – na przykład utrzymujące się obawy wynikające z II wojny światowej między Koreańczykami i Japończykami. Jednak Amerykanów pochodzenia azjatyckiego, zwłaszcza młodsze pokolenie, naprawdę łączy wspólna amerykańska tożsamość i uznanie dla ich różnorodnego dziedzictwa kulturowego… Wiemy, że społeczność AAPI jest zróżnicowana i zróżnicowana, ze znacznymi różnicami w edukacji, kulturze i dochodach poziomy. Musimy się zjednoczyć, aby się zrozumieć, wspierać się nawzajem i mówić za siebie.”

Andrew Ji , dyrektor zarządzający regionalnego biura Orange County w Asian Americans Advancing Justice, organizacji zajmującej się prawami i prawami obywatelskimi, również podkreślił zarówno różnorodność społeczności, jak i potrzebę współpracy w obliczu tragedii kościelnej.

„W każdej społeczności API jest tak wiele różnorodności, nawet w obrębie każdej kultury — są różne dialekty, są różne przekonania religijne” — powiedział Ji. „Praca dla Asian Americans Advancing Justice to coś, po czym zawsze musimy się poruszać – że historycznie istniały napięcia między wieloma grupami, które reprezentujemy”.

Ji, który od czasu strzelaniny jest w kontakcie z członkami kongregacji, powiedział, że to, co wydarzyło się w niedzielę, jest całkowicie sprzeczne z tym, co osobiście widział w swojej pracy ze społecznością Orange County AAPI.

„Rozmawiałem i doradzałem niezliczonym klientom zarówno ze strony Chin kontynentalnych, jak i strony tajwańskiej. [Były] być może różnice ideologiczne, albo ktoś z tajwańskiego punktu widzenia [mówi] „Proszę, zostaw nas w spokoju, jesteśmy suwerenni”, a od strony chińskiej niekoniecznie byłoby to złość czy mściwość, ale bardziej na przykład: „Hej, jesteśmy jednym ludem, wróć do domu”” – powiedział Ji.

„Ale jak przejawiłoby się to w tego rodzaju przemocy… Musiało to być – moim zdaniem – po prostu osobiste” – powiedział Ji.

„Być może istniały te historyczne napięcia, ale jak widzieliśmy to w naszych społecznościach i sposobie, w jaki się spotykamy, zwłaszcza w hrabstwie Orange, istnieje bardzo żywa mieszanka imigrantów z Chin kontynentalnych i imigrantów z Tajwanu” – powiedział . „Może być trochę sprzeczki tu i tam, [ale] nic nigdy nie doprowadziłoby do przemocy”.