„Stranger Things” Netflixa ujawnia sposób, w jaki obojętność dorosłych szkodzi dzieciom

„Stranger Things” Netflixa ujawnia sposób, w jaki obojętność dorosłych szkodzi dzieciom

29 maja, 2022 0 przez admin

Amerykański dyskurs publiczny ma obsesję na punkcie bezpieczeństwa dzieci, nawet jeśli w praktyce często wydajemy się nie zainteresowani lub aktywnie wrogo nastawieni do dzieci. Na Florydzie republikański gubernator Ron DeSantis podpisał ustawę , która twierdzi, że chroni dzieci przed rozmowami seksualnymi w klasach, ale w rzeczywistości pomoże kryminalizować i napiętnować dyskusję na temat tożsamości LGBT oraz zmusić queerowe dzieci i queer nauczycieli do szafy . W Chicago burmistrz Partii Demokratycznej Lori Lightfoot zareagowała na serię strzelanin dzieci, nakładając godzinę policyjną na nastolatków — chociaż dowody wskazują, że godzina policyjna nie chroni młodych ludzi przed przemocą, ale może kryminalizować normalne zachowanie nastolatków kolorowych . A w całym kraju prawo nadal twierdzi, że ludzie potrzebują nieograniczonego dostępu do broni, aby chronić swoje rodziny, nawet jeśli całkowicie nieograniczony dostęp do broni prowadzi do przerażających strzelanin w szkołach .

Bezbronność dzieci oraz obojętność i nieskuteczność dorosłych pozostają w centrum hitu Netflixa w horrorze retro „Stranger Things”.

Bezbronność dzieci oraz obojętność i nieskuteczność dorosłych pozostają w centrum hitu Netflixa w horrorze retro „Stranger Things”. W czwartym sezonie ponownie wracamy do Hawkins w stanie Indiana w połowie lat 80-tych. Bohaterowie (obecnie w wieku licealnym) walczą z potworami z Upside Down, królestwa złej magii, które czai się pod naszą własną rzeczywistością. Tymczasem dorośli (z kilkoma ważnymi wyjątkami) w większości odmawiają wiary dzieciom lub aktywnie narażają swoje życie na niebezpieczeństwo. Jeśli dzieciństwo jest horrorem, to dlatego, że dorośli tak je zaprojektowali.

Czwarty sezon zaplanowano na dziewięć odcinków. Ale tylko pierwszych siedem zostało zwolnionych; odcinki 8 i 9 wystartują 1 lipca. Na początku pierwszego odcinka gang jest rozproszony; kilka kluczowych postaci wyprowadziło się z Hawkins. Ale powoli spotykają się ponownie, by stawić czoła nowemu przeciwnikowi — mrocznemu czarodziejowi, którego nazywają Vecna, który przeklina wybrane osoby koszmarami i wizjami na jawie, zanim unosi je w powietrze, łamiąc im kości i wyłupując im oczy.

Vecna atakuje głównie nastolatki i młode osoby, które borykają się z osobistymi kryzysami, poczuciem winy, zaniedbaniem i przemocą w rodzinie. Jest ucieleśnieniem myśli samobójczych. Oznaki klątwy Vecny — bezsenność, bóle głowy, nadużywanie substancji, drażliwość — brzmią jak lista objawów depresji. Bohaterowie faktycznie identyfikują swoje ofiary, kradnąc akta szkolnego pedagoga, aby dowiedzieć się, którzy uczniowie mają problemy.

Mieszkańcy Hawkins nie walczą jednak z demonem chorób psychicznych za pomocą większej ilości zasobów zdrowia psychicznego. Zamiast tego przyjmują znaną logikę paniki moralnej.

Miasto obwinia lokalnego mistrza lochów Dungeons and Dragons i drobnego handlarza trawkami Eddiego Munsona (Joseph Quinn) za morderstwa. Demoniczne ataki na dzieci są wykorzystywane jako pretekst do atakowania całkiem nieszkodliwych rozrywek nastolatków. Vecna często przybiera postać rodzica lub opiekuna w terroryzujących halucynacjach, w których bliscy „odwracają się” od przeklętych ofiar. A potem rodzice rzeczywiście przyłączają się do demona, aby terroryzować ich dzieci, które lubią odgrywać role, Lochy i Smoki. Czy więc dorośli są obrońcami? A może to coś, przed czym dzieci muszą być chronione?

W duchu wielu nastoletnich dramatów licealna dynamika rówieśniczego ostracyzmu i upokorzenia jest odtwarzana z brutalną wiernością.

To również otwarte pytanie w innym głównym wątku sezonu. Pod koniec sezonu 3 Eleven (Millie Bobby Brown) użyła swoich zdolności psychicznych podobnych do Carrie, aby pokonać potwory Upside Down. Ale to wypaliło jej moc. Sezon 4 zaczyna się z nią w szkole w Kalifornii, gdzie inne dziewczyny bezlitośnie ją zastraszają.

W duchu wielu nastoletnich dramatów licealna dynamika rówieśniczego ostracyzmu i upokorzenia jest odtwarzana z brutalną wiernością. Nadzór dorosłych jest w dużej mierze nieskuteczny i często gorszy niż nieskuteczny. Kiedy El w końcu się załamuje i próbuje się bronić, zostaje namierzona przez gliny. Chociaż jest niepełnoletnia, przesłuchują ją bez pomocy rady lub jej opiekuna. Traktowanie nastolatków przez policję jest przedstawiane jako bezduszne i traumatyczne.

Koszmar El w liceum jest pod wieloma względami podobny do tego, którego doświadczyła pod opieką „Papy” (Matthew Modine) jako dziecko. Papa jest naukowcem, który wychował psychiczne dzieci w laboratorium, aby spróbować rozwijać ich zdolności. Jedenastka jest zachęcana do zapamiętania i ponownego przeżycia swojego dzieciństwa, aby spróbować odzyskać swoje moce i bronić Hawkins. Poprzez jej retrospekcje dowiadujemy się, że była celem i prześladowana przez inne dzieci w laboratorium, tak jak jest celem w szkole średniej.

Dzięki odzyskanym wspomnieniom El dowiaduje się również, że Papa mógł być czymś więcej niż tylko zaniedbaniem. Możliwe, że celowo manipulował innymi dziećmi, by zaatakować El, być może w nadziei na uwolnienie jej pełnej mocy.

Nie dowiadujemy się do końca, czy Papa był makiawelistą, czy nie. Ale wiemy na pewno, że był agresywny. El pamięta, jak dyscyplinował dzieci za pomocą obroży elektrycznej. To przerażające znęcanie się nad dziećmi, które modeluje przemoc pod przykrywką karania. Papa twierdzi, że chce chronić dzieci pod jego opieką. Ale w rzeczywistości torturuje ich i wykorzystuje.

„Stranger Things” dobrze obnaża hipokryzję dorosłych obaw o dzieci. Ale czasami uczestniczy w samej hipokryzji. Na przykład krucjata przeciwko D&D jest prowadzona nie przez rodziców, ale przez nastoletnią gwiazdę koszykówki, która przeciwstawia się wezwaniu szeryfa miejskiego do ostrożności. Spektakl przedstawia nastolatków jako odpowiedzialnych za panikę moralną, którą w rzeczywistości w dużej mierze kierowali dorośli.

Podobnie finał pierwszej części sezonu ujawnia, że ukrytym złoczyńcą za wszystkim jest dziecko, którego zła kariera zaczyna się od ataków nie na dzieci, ale na dorosłych. Dorośli w serialu są na ogół bezużyteczni lub szkodliwi, ale prawdziwy koszmar zaczyna się, gdy młodzi ludzie buntują się przeciwko nim. „Stranger Things” sugeruje, że dorośli terroryzują dzieci, ponieważ ostatecznie boją się, że gdyby dzieci były kiedykolwiek w pełni wzmocnione, świat wywróciłby się do góry nogami.